100 ΧΡΟΝΙΑ CHEVROLET

H ιστορία της Chevrolet είναι μια ενδιαφέρουσα περίπτωση προς ανάγνωση, καθώς αφορά στην 4η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του πλανήτη (σε όγκο πωλήσεων) που εφέτος γιορτάζει έναν αιώνα στην εξέλιξη και κατασκευή αυτοκινήτων παντός τύπου.

Όλα ξεκίνησαν το 1911 όταν στην Αμερική οι πετρελαιοπηγές άνοιγαν η μια μετά την άλλη, σε όλη την ενδοχώρα. Ήταν τότε που ο Henry Ford και άλλοι πρωτοπόροι μηχανικοί της εποχής έβαλαν το αυτοκίνητο στη μαζική παραγωγή. Σε αυτό το περιβάλλον ο Eλβετός μηχανικός και οδηγός αγώνων Louis Chevrolet δημιούργησε την δική του εταιρεία.

Η καριέρα του ως αγωνιζόμενου τον έφερε πίσω από το τιμόνι αυτοκινήτων της Fiat, της Fordκαι της Buick. Το 1909 ο Louis Chevrolet γνώρισε τον ιδιοκτήτη της Buick και ιδρυτή της General Motors, τον William C. Durant. Δύο χρόνια αργότερα ο Durant έφυγε από την G.M. ιδρύοντας με τον Chevrolet την εταιρεία Chevrolet Motor Car Company. Το 1915 η Chevrolet είχε βγάλει αρκετά κέρδη που επέτρεψαν στον Durant να πουλήσει το μερίδιο του και να επαναγοράσει την μικρή τότε General Motors. Τα ιστορικά γεγονότα της εποχής καταγράφουντην διαφωνία του Durant σχετικά με την σχεδίαση των μοντέλων Chevy ως την βασική αιτία αποχώρησής του από την εταιρεία. Ωστόσο, αργότερα διεφάνη πως ο στόχος του Durant ήταν να βρεθεί ως προέδρος σε μια εταιρεία (GM) η οποία αργότερα (1917) θα εξαγόραζε την Chevrolet.

Τις δεκαετίες μεταξύ 1920 και 1940 η Chevrolet ανταγωνιζόταν την Ford τόσο στη γκάμα όσο και στην εξέλιξη νέων μοντέλων. Εκείνη την εποχή οι δύο παραπάνω εταιρείες μαζί με την Plymouth ήταν οι βασικοί παίκτες στην αυτοκινητοβιομηχανία της Αμερικής. Ήταν όμως οι δεκαετίες των fifties και sixties όπου η Chevrolet απογειώθηκε με μοντέλα όπως το BelAir και την Corvette.

Με ισχυρή παρουσία στην Β. Αμερική αλλά και με δίκτυο αντιπροσώπων σε ολόκληρο τον κόσμο, η Chevrolet έμελλε να αναδειχθεί ως η ναυαρχίδα στον όμιλο GM όταν η τελευταία εξαγόρασε την κορεατική Daewoo το 2004. Αυτή η εξαγορά αποσκοπούσε στην διείσδυση σε αγορές όπου η Chevrolet είχε ισχνή παρουσία (Ευρώπη-Ασία). Αφομοιώνοντας την γκάμα μοντέλων της Daewoo, η Chevrolet είχε πλέον να προτείνει σε Ευρώπη και Ανατολή αυτοκίνητα όπως το Matiz (σήμερα Spark), το Kalos (σήμερα Aveo) και το Laccetti (σήμερα Cruze). Ενδεικτικό αυτής της πολιτικής το γεγονός του διπλασιασμού των πωλήσεων της Chevrolet στην Ευρώπη το 2005 σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Το 2008 πουλήθηκαν περισσότερα από 500.000 Chevrolet ενώ πέρυσι η εταιρεία κέρδισε μερίδιο αγοράς 2,5% στις συνολικές πωλήσεις στην Ευρώπη.

Σήμερα η Chevrolet έχει μια ευρωπαϊκή γκάμα που αποτελείται από 12 επιβατικά μοντέλα. Παραμένει ωστόσο απούσα από την αγορά των ελαφρών pick up μολονότι διαθέτει ολοκληρωμένο portfolio ελαφρών φορτηγών με ισχυρή παρουσία σε Αμερική και Μέση Ανατολή. Η εταιρεία αντιπροσωπεύει το 50% στις συνολικές πωλήσεις της G.M. διεθνώς και είναι η πιο πετυχημένη εμπορικά αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία που δραστηριοποιήθηκε στην ανταγωνιστική αγορά της Ευρώπης.

Μεσοπρόθεσμος στόχος της Chevrolet είναι να γίνει ο 1ος μη Ευρωπαίος κατασκευαστής στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις αυτοκινήτων της γηραιάς ηπείρου, προσδοκώντας μερίδιο αγοράς 5%. Η Ελλάδα αποτελεί σημαντική αγορά για την Chevrolet καθώς κατέχει μερίδιο αγοράς 2,5% – από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Έπειτα από εμπλοκή περίπου 7 ετών με τους αγώνες WTCC, η Chevrolet κατόρθωσε εφέτος να στεφθεί και πρωταθλήτρια στους συγκεκριμένους αγώνες.

Από το νέο έτος, στο τεχνολογικό οπλοστάσιο των μοντέλων Aveo και Cruze θα προστεθούν δύο νέοι αποδοτικοί βενζινοκινητήρες Turbo στα 1,4 και 1,6 λίτρα με DNA από Opel. Παράλληλα, η εταιρεία παρουσίασε προσφάτως και δύο νέα μοντέλα. Πρόκειται για το Camaro και το Volt.

Στις 26 Σεπτεμβρίου του 1966 η G.M. μέσω της Chevrolet παρουσίασε την σειρά Camaro. Σήμερα κυκλοφορεί η 5η γενιά Camaro σε εκδόσεις coupe και cabrio με την εταιρεία να προγραμματίζει την διάθεση του στην ευρωπαϊκή αγορά το 2012. Στην Ελλάδα θα το δούμε κατόπιν παραγγελίας τον επόμενο Μάρτη με τιμή έναρξης στα 67.000 ευρώ.

Τέλος, το Volt αποτελεί το πρώτο ηλεκτρικό όχημα διευρυμένης αυτονομίας. Ουσιαστικά διαθέτει μια υβριδική δομή τεχνολογίας όπου ο συμβατικός θερμικός κινητήρας συνεπικουρεί στην φόρτιση των μπαταριών. Από ‘κει και πέρα αναλαμβάνει ένας δυνατός ηλεκτροκινητήρας. Για τα πρώτα 80 χλμ. κινείστε με ηλεκτρική ενέργεια και μηδενικούς ρύπους.

Για το 2012 η εισαγωγική εταιρεία Chevellas προγραμματίζει την κυκλοφορία 12 Volt. Το θετικό είναι πως η εμπορική διάθεση του Volt υπόκειται σε μια άτυπη ευρωπαϊκή οδηγία κατά την οποία η αμερικανική εταιρεία προτρέπει τους κατά τόπους εισαγωγείς να πριμοδοτήσουν την λιανική τιμή του έτσι ώστε να προσδιοριστεί στα 42.000 ευρώ σε όλες τις αγορές της Ε.Ε.

 

{gallery}photos/26/news/100-years-Chevrolet{/gallery}

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο