Βίοι Αντίρροποι: Dr. Car και Mr. Carbon

Μέρος 1ο – Αυτοκίνηση 2019-2029

Αν ανήκεις στην αμέριμνη κατηγορία που αναγνωρίζουν ότι ο Β’ Παγκόσμιος αποτέλεσε την πιο εκτεταμένη γεωγραφικά και δαπανηρή σε ανθρώπινες απώλειες και φυσικούς πόρους σύγκρουση στην ιστορία του πλανήτη, είναι προφανές ότι σου διαφεύγει ο Παγκόσμιος Πόλεμος του Άνθρακα (ΠΠΑ). Ο οποίος για την ΕΕ, μόνο, σημαίνει ετήσια δαπάνη 200 δισ. ευρώ σε εισαγωγές αργού πετρελαίου προοριζόμενου αποκλειστικά για μεταφορές. Δηλαδή για παραγωγή άφθονου CO2 που συμβάλλει στα αέρια θερμοκηπίου, άρα στην πλανητική υπερθέρμανση, το τήξιμο πάγων, την άνοδο της μέσης στάθμης θάλασσας, τον αφανισμό παράλιων περιοχών και την αύξηση ανθρώπινης θνησιμότητας. Καταλαβαίνω ότι δεν συμφωνούν όλοι με την συγκεκριμένη γραμμή σκέψης, π.χ. o Donald Trump. Την πιστεύει όμως η ΕΕ που θέλει να μηδενίσει κυριολεκτικά τις εκπομπές CO2 μέχρι το 2050 το 27% των οποίων αποδίδεται στις κάθε είδους μεταφορές, τις εξής τρεις: οδικές, αεροπορικές και ναυτιλιακές.

Αυτός ο Παγκόσμιος Πόλεμος (Άνθρακα) σε συνδυασμό με τον συμπεριφορικό μετασχηματισμό του μεταφορικού μέσου σε Ubero-ποιημένη υπηρεσία (όπου κανείς δεν ενδιαφέρεται για το όχημα παρά μόνο για το μεταφορικό έργο) είναι ο λόγος που σημερινοί Millennials και πολύ περισσότερο η διάδοχη Γενιά Ζ επιλέγουν απλώς μετακίνηση, αδιαφορώντας για το αυτοκίνητο όπως το γνωρίσαμε οι Baby Boomers. Η ομογενοποίηση του αυτοκινήτου προς «ένα αγνώστου ταυτότητας μεταφορικό μέσο μεταξύ διαδοχικών θέσεων» είναι πολύ ανησυχητικότερη πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία της επόμενης δεκαετίας απ’ όσο η κατάργηση του θερμικού κινητήρα το 2030, η αυτονομία των μπαταριών, τα υλικά κατασκευής κι ο standard εξοπλισμός, για να μην προσθέσω τις ήδη αδιάφορες απόλυτες επιδόσεις επιτάχυνσης-επιβράδυνσης-τελικής.

Το 2029, η μακαριστή αυτοκινητοβιομηχανία του 2019 θα θυμίζει παγκόσμια ΜΜΕ μετά την εμφάνιση των Google και Facebook. Ισοπεδωμένη.

Μέρος 2ο – Ρυπογόνα Ηλεκτροκίνηση

Αν τώρα ανήκεις στην επίσης αμέριμνη κατηγορία που βρίσκουν ότι η διάδοση των ηλεκτροκίνητων Tesla (όπου Tesla τυχαία μεταβλητή) είναι μέθοδος αποκαρβονοποίησης, είσαι ο ρομαντικός τύπος που καταλαμβάνεται από το Πνεύμα των Χριστουγέννων μία συν 359 φορές το χρόνο. Από πολλές απόψεις, ο Παγκόσμιος Πόλεμος Άνθρακα εξουδετερώνει την ηλεκτροκίνηση (προσοχή, ΟΧΙ τον ηλεκτροκινητήρα) ακριβώς γιατί οι ποσότητες CO2 που εξοικονομούνται από την λειτουργία του προστίθενται στα σημεία παραγωγής και στα δίκτυα μεταφοράς ενέργειας. Τι νομίζεις ότι καίγεται στις 16 λιγνιτικές μονάδες της Πτολεμαϊδας για να μπορούν τα «πράσινα» Tesla να φορτίζουν αθόρυβα τα βράδια στα γκαράζ της Εκάλης;

Είναι αντιληπτό ότι στην περίπτωση μας εδώ ο ηλεκτροκινητήρας είναι παράπλευρη απώλεια κι όχι θύτης, αφού σε τελική ανάλυση πραγματικός εχθρός είναι οι εκπομπές CO2 κατά την παραγωγή ενέργειας. Ακόμα κι αν υποθέσουμε ότι στην ΕΕ του 2050 το σύνολο της ενέργειας που χρειάζεται για τις φορτίσεις μπαταριών προέρχεται από 100% ανανεώσιμες πηγές, τελικά μόνο το 77% καταλήγει να είναι μηδενικού CO2. Πού καταλήγει το υπόλοιπο 23%; Σε ενεργειακές απώλειες κατά την μετατροπή/μεταφορά/φόρτιση γεμάτες ανθυγιεινά αέρια θερμοκηπίου.

Μέρος 3ο – Κι από Φωνή… Κορμάρα

Είναι τέτοια η νομοθετική υστερία λόγω γενικευμένης πολιτικής πίεσης στο πλαίσιο του ΠΠΑ, ώστε από εκεί που οι κατασκευαστές οδηγούσαν κάποτε τις κανονιστικές εξελίξεις ανάλογα με τις προτεραιότητές τους τώρα πια ούτε που τις προλαβαίνουν.

Παρέλαβα πριν από λίγες ημέρες από τo BMW Group το υμνητικό Investor Factbook στα οικονομικά αποτελέσματα της μάρκας (η «Φωνή» του τίτλου). Που μεταξύ άλλων αποτυπώνει την στρατηγική του Group προς την ηλεκτροκίνηση. Θαυμάσια τα γραφικά, πυροτεχνηματικά τα νούμερα, εντυπωσιακή παραγωγή (η αντίστοιχη «Κορμάρα»). Και πολύ φτωχές οι προγνώσεις.

Ενώ μέχρι το 2030 ο τελευταίος θερμικός κινητήρας πρέπει να έχει μουμιοποιηθεί, η BMW «προσελκύει» την επενδυτική κοινότητα με κράχτη τον καταπληκτικό στόχο του Group για παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων μεταξύ 15%-25%. Υποθέτω ότι το Group είτε θα παράγει θερμικά οχήματα με σκοπό να τα στοκάρει είτε θα αποκαλύψει κάποια στιγμή ότι εργάζεται πάνω στον πυρηνικό κινητήρα κλάσης Αντέι (ομόλογο του πυρηνοκίνητου K-141 Κουρσκ).

Μέρος 4ο – Τελευταία και Αισιόδοξα

Είναι τόσο «επιτυχημένο» το Project Charge του Dr. Ralf Speth, εκ Γερμανίας ορμώμενου, για την εξυγίανση της Jaguar Land Rover, όπου oι πρώτες 5 χιλιάδες απολύσεις είναι προ των πυλών σύμφωνα με Guardian και Financial Times. Εν τω μεταξύ ακόμα 1.000 ευέλικτες θέσεις που θα περικόπτονταν προσωρινά στο Solihull έγιναν μόνιμες απολύσεις (το δεύτερο αισιόδοξο νέο αφού παραμένουν μόνον 1.000). Επίσης, οι ώρες απασχόλησης στο εργοστάσιο του Wolverhampton μειώθηκαν με πρόσχημα την Χριστουγεννιάτικη ευεξία εργαζομένων και των οικογενειών τους, ενώ ένα μάτσο Συμβούλων εργάζονται σε Ινδία, Λονδίνο και Ν. Υόρκη και πληρώνεται για να ανακαλύψει εξοικονομήσεις ύψους 2,5 δισ. στερλίνες την επόμενη διετία.

Το τρίτο αισιόδοξο για το 2019 είναι ότι όσοι εργαζόμενοι περισσέψουν από την JLR θα προσληφθούν από τον Andy Palmer, CEO εκ Βρετανίας ορμώμενου, της Aston Martin. Μετά το επίσης ‘επιτυχημένο’ IPO του Σεπτεμβρίου 2018 και το καθόλου σκληρό BREXIT που διαφαίνεται, ο Andy Palmer σε ένα πρωτοφανές ξέσπασμα πατριωτισμού, ευελιξίας και προσαρμοστικότητας αποφάσισε να προχωρήσει στην παραγωγή της τετρακίνητης DBX στο St Athan κοντά στο Cardiff.

Είναι βέβαιο ότι όσο Andy και Ralph ανταλλάσσουν απόψεις τόσο ασφαλέστερη για τα συμφέροντα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας γίνεται η παρτίδα.

Ευτυχισμένο, υγιές και αισιόδοξο 2019

Γιώργος Ανδριανόπουλος

Γιώργος Ανδριανόπουλος

Δημοσιογραφεί από το 1989 αλλά ΔΕΝ είναι δημοσιογράφος (αλήθεια…ξεκίνησε στο Pit Magazine). Ακολούθησαν 4Τ, 2Τ, Autoweek και C&D χωρίς τελικά να τον κερδίσει η ΕΣΗΕΑ (τον κατάπιε το Τεχνικό Επιμελητήριο κι η Πανευρωπαϊκή Ένωση Μηχανικών). Μεταπτυχιακώς, ανακάλυψε την γοητεία των Χρηματο-Οικονομικών επενδύσεων με φίλτρα Kalmann. Επαγγελματικώς, αφού έβαλε μπροστά τον «κινητήρα» των RealFM/Real News ως CFO γοητεύτηκε από το Brain Drain. Tώρα, αναζητά να επιστρέψει Ελλάδα γιατί το Investment Banking στην Μ. Ανατολή και το Λονδίνο του πέφτουν λίγα μπροστά στη μέθεξη των ΜΜΕ. Ποιος είναι…είπαμε;

Γράψτε ένα σχόλιο