Φωτιά στα μπατζάκια μας και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καίγονται και ωραία! Πως αλλιώς μπορείς να περιγράψεις αυτό το φαινόμενο που εκτυλίσσεται τα τελευταία 3 χρόνια με την αθρόα κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων σε Αμερική, Ευρώπη και Ασία που λαμπαδιάζουν είτε εκούσια είτε ακούσια λόγω της τεχνολογίας των μπαταριών τους; Το φαινόμενο ήρθε εντόνως στο προσκήνιο με την πρόσφατη ανάκληση αρκετών χιλιάδων ηλεκτρικών Hyundai Kona, όπου λίγο αργότερα ακολουθήθηκαν από αντίστοιχες ανακλήσεις της General Motors, της Ford και της BMW.

H μπάλα δεν έχει πάρει μόνο τα ηλεκτρικά μοντέλα των εταιρειών αλλά και τα plug-in hybrid που έχουν και αυτά μεγάλες μπαταρίες σε ισχύ και χωρητικότητα. Η εξέλιξη αυτή φαντάζει δυσμενής όσο και κρίσιμη, όταν,  για παράδειγμα, αναμένεται να λανσαριστούν περίπου 100 νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα μέχρι το 2024.

Οι νέες νόρμες της Ευρωπαϊκής  Ένωσης για τη μείωση των επιπέδων του διοξειδίου του άνθρακα, θέτουν αυστηρότερα όρια στους εκπεμπόμενους ρύπους ανά κατασκευαστή και έτσι η παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων είναι μονόδρομος. Ωστόσο, η τεχνολογία των μπαταριών αναζητά πεδίο ευρύτερης εξέλιξης καθώς υστερούν ακόμα σε αυτονομία και ασφάλεια. Δύο σημεία στα οποία μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή.

Πολλοί ερευνητές αιτιολογούν την μη συνάφεια των δύο αυτών χαρακτηριστικών στις σύγχρονες μπαταρίες των αυτοκινήτων. Χαρακτηριστική και η διατύπωση του Toliver Ma, αναλυτή της Guotai Junan Securities με έδρα το Χονγκ Κονγκ, που αναφέρει μεταξύ άλλων: «Η επιδίωξη υψηλότερης πυκνότητας στις μπαταρίες συνήθως σημαίνει ότι πρέπει να θυσιάσετε την ασφάλεια». Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Vivas Kumar, κύριος σύμβουλος της Benchmark Mineral Intelligence και στο παρελθόν, μέλος της ομάδας εφοδιασμού μπαταριών της Tesla: «Η τεχνολογία περί των μπαταριών προσφέρει ένα λαμπρό πεδίο έρευνας του οποίου η εξέλιξη εξαρτάται από την ιδανική εξίσωση του κόστους, της ασφάλειας και της απόδοσης».

Κοντολογίς, οι σύγχρονες μπαταρίες που εφοδιάζουν εκατοντάδες χιλιάδες ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν θέμα ασφάλειας υπό ειδικές συνθήκες. Μπορεί να εκραγούν είτε από ελλιπή ψύξη είτε από παραμόρφωση. Και αυτή η διαπίστωση εξάγεται από στατιστικά στοιχεία τριών ετών σε πυρκαγιές ηλεκτρικών οχημάτων μόνο στις ΗΠΑ.

Ειδικοί περί της τεχνολογίας αναφέρουν πως οι κατασκευαστές συσσωρευτών προσπαθούν να αυξήσουν την ενεργειακή πυκνότητα στη δομή των μπαταριών τους με στόχο την διεύρυνση της αυτονομίας, προσθέτοντας περισσότερο νικέλιο (80%) και λιγότερο κοβάλτιο (10%) και μαγγάνιο (10%), με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος για θερμική αστάθεια. Οι περισσότερες εκρήξεις σε μπαταρίες προέρχονται από την έλλειψη επαρκούς ψύξης. Επίσης και οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι επιρρεπής σε πρόκληση ανάφλεξης αν παρουσιάσουν απότομη αλλαγή θερμοκρασίας.

Φωτιά στα μπατζάκια μας λοιπόν αλλά και σ’ εκείνα των μεγάλων κατασκευαστών μπαταριών όπως της Panasonic και της Contemporary Amperex Technology (CATL), προμηθευτή της Tesla, που στην  εξίσωση της αύξησης των αυτονομιών στις σύγχρονες μπαταρίες θα πρέπει να εντάξουν και το θέμα της ασφάλειας.

Φώτης Ραΐσης

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο