Η εποχή της ηλεκτρονικής

Σήμερα, η σπουδή μηχανολογίας απαιτεί ευρύτερες γνώσεις ηλεκτρονικής. Διότι σήμερα περισσότερο παρά ποτέ τα μηχανικά συστήματα εξαρτώνται λειτουργικά από κάποιο μικροτσίπ. Στα αυτοκίνητα, πρώτοι οι κινητήρες απέκτησαν ηλεκτρονική διαχείριση των λειτουργιών τους. Μετέπειτα δημιουργήθηκαν διάφορα συστήματα ελέγχου των φρένων, των αναρτήσεων αλλά και γενικότερα διαφόρων λειτουργιών στο αυτοκίνητο που στηρίζονταν στην ενεργοποίηση ηλεκτρονικών εγκεφάλων. Το σύστημα ABS βασίζει την λειτουργία του σε ένα ηλεκτρονικό κεντρικό εγκέφαλο με αισθητήρες. Το ίδιο συμβαίνει για διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας του αυτοκινήτου που μέσω μιας ηλεκτρονικής μονάδας και αισθητήρων αναγνωρίζουν τις τάσεις υπερστροφής και υποστροφής στη συμπεριφορά, επενεργώντας διορθωτικά με παρεμβάσεις στη λειτουργία των φρένων και της απόδοσης του κινητήρα. Πλέον ακόμα και σε ένα τετρακίνητο όχημα αναψυχής μπορεί να επιτευχθεί η διαφορετική κατανομή της ροπής του κινητήρα σε κάθε άξονα ή τροχό μέσω της ηλεκτρονικής (αξιοποιώντας τη λειτουργία του ABS) και όχι μέσω των παραδοσιακών μηχανικών συστημάτων (συνεκτικός συμπλέκτης, γρανάζια κ.α).

Η ηλεκτρονική διαχείριση δεν άφησε ανεξάρτητα ούτε τα κιβώτια μετάδοσης. Κεντρικές ηλεκτρονικές μονάδες αναγνωρίζουν το στιλ οδήγησης του κάθε χρήστη και προσαρμόζουν τη λειτουργία κυρίως των ημιαυτόματων κιβωτίων. Προσφέρουν δηλαδή, πυκνή ή αραιά κλιμάκωση, κρατούν μια σχέση μέχρι να γεμίσει ή την αλλάζουν πριν καλά καλά «φορτώσει» και άλλα τέτοια.

Το παρόν των ηλεκτρονικών στην αυτοκίνηση είναι η επικοινωνία. Το μέλλον θα είναι στην διασύνδεση. Τη διασύνδεση δηλαδή του αυτοκινήτου με εξωτερικά κέντρα πληροφοριών που θα το θέτουν σε μια προδιαγεγραμμένη τροχιά, απαλλάσσοντας τον χρήστη από τη διαδικασία της οδήγησης. Οι ηλεκτρονικά ελεγχόμενοι αυτοκινητόδρομοι δεν θα έχουν… ράγες, όμως τα «έξυπνα» αυτοκίνητα θα κινούνται πάνω σ’ αυτούς όπως ένα τραίνο διαγράφει μια τροχιά χωρίς αποκλίσεις.

Ο χρήστης θα επιλέγει τον προορισμό του και το αυτοκίνητο θα τον πηγαίνει από τον πιο σύντομο δρόμο ή από δρόμους οι οποίοι έχουν τη λιγότερη κίνηση. Τα ηλεκτρονικά διαχειριζόμενα αυτοκίνητα του μέλλοντος θα στρίβουν, θα επιταχύνουν και θα φρενάρουν, αυτόματα. Κανένα αυτοκίνητο δεν θα ξεπερνά τα όρια ταχύτητας. Κανένα αυτοκίνητο δεν θα οδηγείτε από μεθυσμένο. Κανένα αυτοκίνητο δεν θα παρεκκλίνει μιας αρχικής σχεδίασης ή της «εναλλακτικής» χάραξης δρομολογίου.

Αν για ‘σας, η οδήγηση αποτελεί ευχαρίστηση, αναψυχή ή εκτόνωση, θα πρέπει να συμβιβαστείτε στην εποχή των αυτοματισμών. Δηλαδή στην εποχή της ηλεκτρονικής.

Φώτης Ραΐσης

 

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο