Ο χάρτης επιδόσεων 2018 της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτων

Είναι γνωστό πως η Ευρώπη είναι η 3η μεγαλύτερη αγορά διεθνώς στις ετήσιες ταξινομήσεις οχημάτων, πίσω από την Κίνα και τις ΗΠΑ. Πρόκειται για μία αγορά που διαθέτει δικές της αυτοκινητοβιομηχανίες, εργοστάσια και προμηθευτές, όπου τα τελευταία χρόνια παραμένει σταθερή με συνολικές πωλήσεις άνω των 15 εκατ. οχημάτων ετησίως. Μεγαλύτερες περιφερειακές αγορές θεωρούνται εκείνες της Γερμανίας με πωλήσεις κοντά στα 3,5 εκατ. οχήματα ανά έτος, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου με περίπου 2,3 εκατ. οχήματα, ακολουθούμενες από την Ιταλία (1,9 εκατ. οχήματα) και την Ισπανία (1,4 εκατ. οχήματα).

Το 2018 ήταν μία χρονιά για την Ευρώπη όπου το diesel έχασε 18 ποσοστιαίες μονάδες στον χάρτη των πωλήσεων που μετακινήθηκε σε μοντέλα βενζίνης και ηλεκτρικά. Τα τελευταία, επιλέχθηκαν από περίπου 195.000 αγοραστές την περσινή χρονιά σημειώνοντας άνοδο κατά 47% σε σχέση με τις πωλήσεις οχημάτων EV το 2017. Σημαιοφόρος των πωλήσεων στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ήταν και παραμένει έως και σήμερα το νέο Nissan Leaf. Η δε Νορβηγία αποτελεί την πιο γρήγορα αναπτυσσόμενη αγορά σε ηλεκτρικά οχήματα με ταξινομήσεις που ξεπέρασαν τις 46.000 μονάδες. Η αποδοχή των e-cars έγινε αισθητή και στις αγορές της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Ολλανδίας το 2018.

Άλλο ένα ενδιαφέρον στατιστικό στοιχείο από την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου της περασμένης χρονιάς είναι η συνεχόμενη άνοδος των πωλήσεων στα κάθε λογής SUV και Crossover μοντέλα. Βεβαίως η περσινή άνοδος δεν είναι τόσο μεγάλη όσο εκείνη που σημειώθηκε τα περασμένη χρόνια, όμως ακόμα κι έτσι, το νέο Ελντοράντο έχει δημιουργηθεί για τους απανταχού… χρυσοθύρες της αυτοκίνησης. Συνολικά το 2018 πουλήθηκαν στην Ευρώπη 5,4 εκατ. SUV σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 19%, σε σχέση με το 2017.

Πρώτος κατασκευαστής σε πωλήσεις ήταν η VW με 1,75 εκατ. οχήματα που μεταφράζεται σε αύξηση 3%. Μάλιστα αποτελεί και νέο ρεκόρ πωλήσεων εδώ και 19 χρονιά μετά από τις πωλήσεις του 1999. Ένα αποτέλεσμα που επιβεβαιώνει την επαναφορά της εμπιστοσύνης των αγοραστών μετά και το σκάνδαλο με το dieselgate για το οποίο ο όμιλος VW αναγκάστηκε να πληρώσει ένα πρόστιμο-μαμούθ, πρωτόγνωρο για τα ιστορικά της αυτοκίνησης.

Η περασμένη χρονιά ήταν εντυπωσιακή και για τις επιδόσεις της SEAT. H εταιρεία πέτυχε το δικό της ρεκόρ πωλήσεων τα τελευταία 20 χρόνια με 451.000 πωλήσεις. Μία αύξηση της τάξης του 12% σε σχέση με το 2017 και 73% σχέση με το 2012 όταν η εταιρεία σημείωσε το χαμηλότερο ιστορικό πωλήσεων 20ετίας.

Τέλος, η γεωγραφία της αγοράς οχημάτων στην Ευρώπη έχει αλλάξει άρδην τα τελευταία χρόνια με την διόγκωση των εταιρικών πωλήσεων. Την περασμένη χρονιά ταξινομήθηκαν πολύ περισσότερα οχήματα σε εταιρείες και στην χρονομίσθωση από εκείνα που επιλέχθηκαν για ιδιωτική χρήση. Το ποσοστό των εταιρικών πωλήσεων στην Ευρώπη έφθασε το 56%, με το υπόλοιπο 44% να αφορά μοντέλα Ι.Χ. Αυτό αποδίδεται κυρίως σε διάφορες φορολογικές ελαφρύνσεις που προσφέρουν αυτές οι επιλογές χρήσης ενός οχήματος αλλά και διότι η παραδοσιακή ιδέα της κτήσης ενός αυτοκινήτου έχει αρχίσει σιγά-σιγά να αποδυναμώνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες καθώς πολλοί αναγνωρίζουν το ευοίωνο μέλλον του επονομαζόμενου «car sharing».

Φώτης Ραΐσης

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο