To κλασικό FIAT Panda

Οι μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες αυτοκινήτων που έμειναν στην ιστορία, σημειώθηκαν από εμπνευσμένους σχεδιαστές που ασχολήθηκαν με μικρά μοντελάκια. Το MINI το σχεδίασε ένας Ισσιγόνης πριν από 60 χρόνια και το Yaris το συνέλαβε και το υλοποίησε, ένας Σωτήρης Κωβός πριν από 19 χρόνια. Κάπου ενδιάμεσα μπήκε κι ο Giugiaro σχεδιάζοντας το πρώτο FIAT Panda, κάπου στα τέλη των seventies. Tο αρχέτυπο Panda των δύο γενιών που επακολούθησαν και κέρδισαν δεκάδες τίτλους τιμής. Εκείνο, το πρώτο Panda, που δημιούργησε τον μύθο ενός μικρού και εμβληματικού μοντέλου και σαν σφήνα μπήκε, ανάμεσα στα ήδη πετυχημένα FIAT126 και 127.

Ουσιαστικά ήταν ένα ευέλικτο αυτοκινητάκι πόλης, με σπαρτιάτικη καμπίνα, όμως εξόχως προσιτό, σε κόστος κτήσης και χρήσης. Στην Ιταλία το φώναζαν Panda, στην Ισπανία Marbella – έχοντας τα σήματα της συνεργαζόμενης εταιρείας SEAT. Κυκλοφόρησε σε περίπου 4,6 εκατ. αντίτυπα από το 1980 που παρήχθη, μέχρι το 2002 που σταμάτησε. Η ιστορία αναφέρει πως το Panda 2ης γενιάς που το διαδέχθηκε το 2003, είχε πρωτίστως βαπτιστεί ως «Gingo». Όμως η Renault κίνησε ασφαλιστικά μέτρα καθώς η προφορά του ονόματος Gingo είναι αρκετά κοντά στην προφορά του Twingo. Μοντέλου που ήδη πουλούσε η Renault, από το 1994.

Το Panda πρώτης γενιάς ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ελλάδα, με τους κινητήρες 903 και 999 κυβικών. Εν τούτοις λίγοι θα θυμούνται πως υπήρχε και έκδοση με δύο κυλίνδρους, στα 652 κ.εκ.!

Φώτης Ραΐσης

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο