Ford Focus 1.5 EcoBlue

Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1998 αντικαθιστώντας ένα πολύ πετυχημένο μοντέλο, το Ford Escort. Η σειρά Focus διαβουλεύεται επί 20 χρόνια με την πιο εμπορική κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς, αυτή των μικρομεσαίων μοντέλων hatchback και μέχρι σήμερα έχει κερδίσει το ενδιαφέρον περίπου επτά εκατομμυρίων πελατών, διαμέσου τριών γενιών. Η τέταρτη γενιά και άρτι αφιχθείσα στην ελληνική αγορά έχει σχεδιαστεί και κατασκευαστεί από την αρχή μολονότι η βασική σιλουέτα της δεν έχει διαφοροποιηθεί αισθητά, δημιουργώντας μία φυσική συνέχεια με τους προγόνους της.

Το τεχνολογικό υπόβαθρο ήταν πάντα μία προτεραιότητα για την Ford κάθε φορά που παρουσίαζε ένα καινούργιο Focus. Θα ήταν μάλλον κοινοτοπία να αναφέρουμε πως η νέα γενιά Focus είναι καλύτερη και πιο άρτια εξοπλισμένη από την προηγούμενη. Όμως ειδικά για αυτή την περίπτωση θα επιμείνουμε σε αυτή την επισύμανση καθότι εδώ δεν έχουμε μία περίπτωση απλής προσαρμογής τεχνολογιών που υπήρχαν στο οπλοστάσιο της Ford αλλά την δημιουργία νέων που ενσωματώθηκαν στο νέο Focus και που βεβαίως θα τα δούμε σταδιακά και σε άλλα μοντέλα της εταιρείας. 

Μπορεί ο τέταρτος κύκλος ζωής του Focus να μην έχει οικουμενική υπόσταση που υπηρέτησε το προηγούμενο μοντέλο και ίσως να μην υπάρχει η διάθεση για την κυκλοφορία ενός Focus sedan ή cabrio όμως στα δύο αμαξώματα που επικεντρώθηκε η Ford για το Focus IV (hatchback και wagon), το επίπεδο παραμετροποίησης της εμφάνισης, των πακέτων εξοπλισμού και τεχνολογίας είναι ιδιαίτερα γενναιόδωρο σε επιλογές.

Έξι προφίλ εκδόσεων, συν τον μοντέλο Active με χαρακτηριστικά crossover, μαζί με πέντε αποδοτικούς κινητήρες χαμηλού κυβισμού (έως τα 1,5 λίτρα), συνθέτουν ένα κατάλογο διόλου ευκαταφρόνητο για τους υποψήφιους αγοραστές. Και είναι βέβαιο πως η Ford θα φέρει νέους οδηγούς στη δεξαμενή πελατολογίου του Focus καθώς, εκτός των άλλων, διαθέτει αναμφισβήτητα, ένα πολύ καλό αυτοκίνητο στις τάξεις της, από κάθε άποψη.

Περισσότερο άνετο

Ένα από τα βασικά στοιχεία ανωτερότητας του νέου Focus είναι η ευρυχωρία του. Δομημένο πάνω στη νέα πλατφόρμα Ford C2, παρουσιάζει πλέον ένα διευρυμένο μεταξόνιο 2,7 μ. που με τη σειρά του προσφέρει μεγαλύτερη άπλα στην καμπίνα. Είναι γεγονός πως ο χώρος για τους πίσω επιβάτες έχει γίνει πιο άνετος για τα πόδια με το κεντρικό τούνελ – δομικό στοιχείο του πατώματος – να εισχωρεί ελάχιστα στο εσωτερικό πάτωμα του αυτοκινήτου. Η ευρυχωρία είναι η μία παράμετρος της ποιότητας διαβίωσης των επιβατών ενός αυτοκινήτου. Η άλλη είναι η γενικότερη αίσθηση άνεσης που προέρχεται από το πόσο φως μπαίνει στην καμπίνα, πόση πολυτέλεια μπορεί να υποστηρίξει το σαλόνι, πόσο καλά ηχομονωμένο είναι το αμάξωμα και τέλος πόσο απορροφητική μπορεί να αποδειχθεί η λειτουργία της ανάρτησης σε ανωμαλίες του οδοστρώματος.

Κάπως έτσι στοιχειοθετείται η μαγική συνταγή για ένα zen – ως προς τους επιβάτες – αυτοκίνητο. Και σε όλους αυτούς τους τομείς, το Focus 4ης γενιάς δεν έχει σε τίποτα να ζηλέψει από ανταγωνιστικά μοντέλα ακόμα και premium κατασκευαστών. Μικρή παραφωνία στην όλη εντύπωση της αναβάθμισης ίσως να αποτελεί το σχετικά μικρό – για τα μέτρα και τα σταθμά της κατηγορίας – πορτμπαγκάζ που βρίσκεται στα 375 λίτρα, με τον mainstream ανταγωνισμό να έχει προ πολλού ξεπεράσει τα 400 λίτρα. Μία συνθήκη που σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά για την επιλογή του Focus έναντι ενός ισχυρού ανταγωνισμού που απαρτίζεται από μοντέλα όπως: VW Golf, Peugeot 308, Opel Astra, Renault Megane αλλά και τα διάφορα SUV/Crossovers που έχουν κατακλύσει την αγορά στα χαμηλά κυβικά. Ως προς τους τελευταίους διεκδικητές, η νέα γενιά Focus έχει την απάντηση και την ονομάζει «έκδοση Active». Με υπερυψωμένο αμάξωμα και ίσως κάποια στιγμή και με τετρακίνηση, η συγκεκριμένη έκδοση Focus αναμένεται να κυκλοφορήσει περί τα τέλη του έτους.

Η καμπίνα απαρτίζεται από καλά υλικά σε αίσθηση και υφή ενώ και η συναρμολόγηση δείχνει πως θα παραμείνει ανθεκτική στο χρόνο και στη χρήση. Η γενικότερη δομή του ταμπλό χαρακτηρίζεται από ευταξία και σίγουρα η απώλεια των πολλών φυσικών κομβίων που είχε το προηγούμενο μοντέλο ενισχύει περαιτέρω την φυσικότητα του χώρου. Εν τούτοις, η εικόνα είναι σχεδόν πανομοιότυπη με εκείνη του Fiesta στερούμενη έμπνευσης και ιδιαιτερότητας. Η κεντρική έγχρωμη οθόνη αφής 8 ινστών είναι και αυτή λειτουργική και απαραίτητη στο Focus υποστηρίζοντας μέσω του λογισμικού SYNC3 διασυνδέσεις, πολυμέσα, πλοήγηση αλλά και για πρώτη φορά υπηρεσίες Wi-Fi – τα ελληνικά μοντέλα δεν θα την έχουν προς το παρόν.

Relight my fire

Τοποθετημένα στην κορυφή των εμπορικών μοντέλων με δυναμικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς, τα Focus είχαν πάντα κάτι να δώσουν στο οδηγό τους. Μία διαίσθηση πως μπορούν να ξεφαντώσουν και να οδηγήσουν λίγο πιο γρήγορα από το συνηθισμένο, με τα υψηλά στάνταρντ ενεργητικής και της παθητικής ασφάλειας που προσφέρει ένα μοντέλο σαν το Focus. Και στο νέο μοντέλο η γενικότερη αίσθηση είναι πως έχεις ένα γεροδεμένο και στιβαρό πλαίσιο – η στρεπτική ακαμψία έχει βελτιωθεί κατά 20%. Ένα πολύ καλό, σε απόκριση και αποτελεσματικότητα, σύστημα πέδησης. Ένα τιμόνι που ναι μεν έχει λίγο παραπάνω υποβοήθηση, όμως είναι ακριβές και άμεσο με ικανοποιητική πληροφόρηση και τέλος, αναρτήσεις που μπορεί θεωρητικά να είναι απλές και συνηθισμένες – ΜακΦέρσον και ημιάκαμπτος άξονα – όμως έχουν μελετημένη συνδεσμολογία, αποδίδουν καλά και το σημαντικότερο δεν είναι τόσο σφικτές ώστε να στερούν πόντους από την άνεση. H τελευταία παραδοχή ισχύει ακόμα και για την έκδοση ST Line της δοκιμής μας που είχε σπορ, χαμηλωμένη ανάρτηση κατά 10 χιλιοστά.

Αυτή η γενιά Focus δεν είναι ελαφριά – απόβαρο άνω των 1.350 κιλών. Είναι όμως είναι εξαιρετικά αεροδυναμική (συντελεστής οπισθέλκουσας 0.273), καλύτερα ηχομονωμένη. Από εμφάνιση δε, μετά βεβαιότητας θα ισχυριζόμουν, πως είναι η πιο κομψή. Ειδικά στο πίσω μέρος, που είναι εντυπωσιακό το πόσο άλλαξε ανάμεσα στα μοντέλα τεσσάρων γενεών. Τα φώτα από ψηλά και κάθετα βρέθηκαν χαμηλά και παράλληλα, οι γραμμές έγιναν πιο ρέουσες και οι πίσω κολόνες λέπτυναν δίνοντας χώρο για έξτρα πλαϊνά φινιστρίνια ενσωματωμένα στις πίσω πόρτες που βελτιώνουν την περιφερειακή θέαση των πίσω επιβατών. 

Ένα αυτόματο που του αξίζει

Τα τελευταία δέκα χρόνια με κάθε ευκαιρία ρωτούσα στελέχη της Ford γιατί δεν έχουν εξελίξει ένα καλό αυτόματο κιβώτιο. Ξεκάθαρη απάντηση ποτέ δεν έλαβα. Τελικά, έπρεπε να περιμένω μέχρι σήμερα για να επιβεβαιώσω πως – τουλάχιστον για αρχή – το νέο Focus έχει ένα αυτόματο κιβώτιο που του αξίζει. Το νέο σασμάν 8 σχέσεων της εταιρείας είναι αρκετά καλό σε λειτουργία αν και η απόκριση στο χειροκίνητο πρόγραμμα δεν είναι τόσο άμεση όσο στα αυτόματα κιβώτια τεχνολογίας διπλού συμπλέκτη, ειδικά στα κατεβάσματα. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο χειρισμός του από περιστροφικό διακόπτη στη αρκετά πλατιά βάση της κεντρικής κονσόλας είναι εύχρηστος αν και αντί των paddles στο τιμόνι θα προτιμούσα έναν κλασικό μοχλό τύπου joystick, στο δεξί μου χέρι.

Όλα τα σύγχρονα Focus προσφέρουν στο βασικό πακέτο εξοπλισμού τους, τρία διαφορετικά προγράμματα για το προφίλ οδήγησης (Normal, Sport και Eco). Μία θετική εξέλιξη στους νεωτερισμούς που λανσάρει αυτή η γενιά Focus. Τα συγκεκριμένα προγράμματα αλλάζουν τη λειτουργία κινητήρα, κιβωτίου και συστήματος διεύθυνσης και είναι προρυθμισμένα χωρίς βεβαίως ο οδηγός να μπορεί να τα παραμετροποιήσει.

Ένας πετυχημένος συνδυασμός μπορεί να χαρακτηριστεί αυτός του αυτόματου κιβωτίου με το νέο κινητήρα Turbo Diesel της Ford στα 1,5 λίτρα που φέρει τα διακριτικά της τεχνολογίας EcoBlue. O συγκεκριμένος κινητήρας τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο ανανεωμένο Ford Ecosport πριν από περίπου ένα χρόνο και κέρδισε τις εντυπώσεις με τις καλές του επιδόσεις και την ομαλή όσο και ήσυχη λειτουργία του. Η έκδοση με τους 120 ίππους και τα 300 Nm ροπής αποδιδόμενα μεταξύ 1.750 – 2.250 σ.α.λ. εξασφαλίζει πως υπάρχει… νεύρο. Στην περίπτωση του Focus δεν ξεδιπλώνει απλόχερα τις αρετές του στις επιδόσεις λόγω του υψηλού βάρους της κατασκευής. Επιβάρυνση που εν πολλοίς οφείλεται στα πολλά τεχνολογικά καλούδια που έχουν προστεθεί σε αυτή τη γενιά Focus. Ακόμα και η κατανάλωση δεν ξέφυγε από αυτή την πραγματικότητα, με τις μέσες τιμές να βρίσκονται πάνω από τα 6,5 λίτρα/100 χλμ.

Το νέο Focus έχει όλα τα φόντα για να πρωταγωνιστήσει στην ελληνική αγορά. Υποστηρίζεται από 5 χρόνια εργοστασιακής εγγύησης καλής λειτουργίας και θα προσφέρεται μέχρι τα τέλη του 2018 με χαμηλότερες τιμές στα πλαίσια του προωθητικού προγράμματος λανσαρίσματος που έχει εκπονήσει για το Focus η εισαγωγική εταιρεία Ford Motor Hellas.   

Η πρεμιέρα του στοιχειοθετείται γύρω από δύο κινητήρες βενζίνης (τεχνολογία EcoBoost) και ενός νέου κινητήρα diesel (τεχνολογία EcoBlue). Η βασική έκδοση βενζίνης εφοδιάζεται με τον γνώριμο και πολυβραβευμένο κινητήρα ενός λίτρου με απόδοση 125 ίππων και ιδιαίτερα χαμηλή μέση κατανάλωση. Ακολουθεί ο κινητήρας βενζίνης των 1,5 λίτρων που προσφέρεται σε εκδόσεις με 150 και 182 ίππους. Ο νέος κινητήρας πετρελαίου 1,5 λίτρων διακρίνεται για την πολιτισμένη λειτουργία του και τα υψηλά αποθέματα ροπής σε εύρος στροφών. Διατίθεται δε, σε δύο εκδόσεις απόδοσης, με 95 ή 120 ίππους.

Φώτης Ραΐσης

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο