H ιστορία των φλας από την Skoda

Ο τρόπος που οι οδηγοί ενημερώνουν ότι στρίβουν – μία από τις φαινομενικά πολύ απλές ενέργειες – έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία 100 χρόνια. Τα εκθέματα στο μουσείο της Skoda, παρουσιάζουν μια μικρή ιστορία. Μία ιστορία που ξεκίνησε με τα μηχανικά βέλη και έφθασε έως τα μοντέρνα φλας.

1929: LAURIN & KLEMENT SKODA 110

Τα πρώτα αυτοκίνητα δεν διέθεταν καθόλου φλάς. Oι οδηγοί ήταν υποχρεωμένοι να βγάζουν και να κουνούν το χέρι τους από το παράθυρο για να ειδοποιήσουν για αλλαγή κατεύθυνσης. Η ανακάλυψη του «δείκτη κατεύθυνσης» στην Τσεχοσλοβακία  αποδίδεται στον Jan Hanus από την πόλη Olomouc, ο οποίος το 1922 παρουσίασε ένα βέλος με δερμάτινους ιμάντες, για χρήση από τους ποδηλάτες. Το 1929, το μοντέλο Laurin & Klement Skoda 110 εφοδιαζόταν με ένα μονό βέλος που λειτουργούσε με ηλεκτρομαγνητικό μηχανισμό και το χειριζόταν ο οδηγός από ένα μοχλό στο ταμπλό.

1937: SKODA POPULAR MONTE CARLO

Μερικά χρόνια αργότερα, αυτό το μονό βέλος αντικαταστάθηκε από ένα σύστημα με δύο – ηλεκτρομαγνητικά εκτεινόμενους – δείκτες, έναν σε κάθε πλευρά του αυτοκινήτου. Για τα παλιότερα μοντέλα Laurin & Klement αυτός ο μηχανισμός διατίθετο ως έξτρα. Η χρήση των δεικτών κατεύθυνσης έγινε υποχρεωτική στην Τσεχοσλοβακία το 1939.

1964: SKODA OCTAVIA COMBI (type 993 C)

Το επόμενο στάδιο ήταν ένα σύστημα ηλεκτρικών φώτων κατεύθυνσης με γυάλινο πορτοκαλί καπάκι. Αρχικά, ήταν ανεξάρτητα φωτιστικά σώματα τοποθετημένα σε διαφορετική θέση από τα φώτα του αυτοκινήτου. Ο έλεγχος της λειτουργίας τους γινόταν από ένα μοχλό στα αριστερά της κολώνας του τιμονιού.

1966: SKODA 1000 MB

Τα εμπρός φλάς του 1000 MB παρέμειναν ανεξάρτητα από τα φώτα του αυτοκινήτου, αλλά τα πίσω ενσωματώθηκαν στα πίσω φωτιστικά σώματα. Τα φλάς ελέγχονταν από ένα διακριτικό μοχλό σε σχήμα σημαίας. Πιέζοντας αυτό τον μοχλό λειτουργούσε και η κόρνα.

1988: SKODA 125 L

Τα μοντέλα της σειράς 105/120 ήταν τα πρώτα Skoda που είχαν τα φλάς τοποθετημένα ακριβώς δίπλα στα εμπρός φωτιστικά σώματα, χωρίς όμως να είναι ακόμα ενσωματωμένα σε αυτά. Επιπλέον, αυτά τα μοντέλα διέθεταν ένα μικρό πορτοκαλί φλάς στα εμπρός φτερά.

1989: SKODA FAVORIT 136 L

Το Favorit ήταν το πρώτο μοντέλο που διέθετε φλάς ενσωματωμένα στα φωτιστικά σώματα, πίσω από το ίδιο γυάλινο κάλυμμα.

2009: SKODA YETI

Τα μικρά πορτοκαλί φλάς στα εμπρός φτερά, παρέμειναν για λίγα χρόνια πριν  αντικατασταθούν και αυτά και τοποθετηθούν στους πλευρικούς καθρέφτες. Ο μοχλός λειτουργίας τους δεν ενεργοποιούσε πλέον την κόρνα, ενσωματώνοντας πλέον άλλες λειτουργίες, κυρίως το cruise control.

2017: SKODA KODIAQ

Τα σημερινά φλάς όπως εκείνα του Skoda Kodiaq, είναι πλήρως ενσωματωμένα στα εμπρός και στα πίσω φωτιστικά σώματα. Στα πιο εξελιγμένα φωτιστικά σώματα – full LED – η μεσαία σκάλα, οι προβολείς και τα φλάς λειτουργούν αποκλειστικά με LED.

2019: SKODA SCALA

Το Scala είναι το πρώτο Skoda που προσφέρει σαν optional τα δυναμικά πίσω φλάς. Τα φλας αποτελούνται από ανεξάρτητα LED. Μόλις ο οδηγός ενεργοποιήσει το φλας, τα LED ανάβουν σειριακά κινούμενα από μέσα προς τα έξω. Τα δυναμικά φλας είναι ευκολότερα ορατά από τους υπόλοιπους οδηγούς, ακόμα και σε κακοκαιρία, συμβάλλοντας έτσι σημαντικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο