Η αυτοκίνηση ως υπηρεσία (MaaS)

O όρος Maas (Mobility as a Service), δηλαδή η αυτοκίνηση ως υπηρεσία, αποτελεί τη νέα πρόκληση κινητικότητας στην εποχή μας. Οι έμποροι αυτοκινήτων γνωρίζουν πως η αγορά που δραστηριοποιούνται αλλάζει εκ βάθρων. Οι καταναλωτές απαιτούν νέα προϊόντα και υπηρεσίες ενώ νέες ευκαιρίες δημιουργούνται.

Τα τελευταία χρόνια πολλές επενδύσεις στις επιχειρήσεις αυτοκινήτων καθώς και τα ρεπορτάζ στον Τύπο επικεντρώθηκαν στις νέες τάσεις και στα καινούργια τετράτροχα που εξηλεκτρίζονται, γίνονται ημιαυτόνομα, πιο έξυπνα και διασυνδεδεμένα. Ωστόσο, όλος αυτός ο κύκλος επενδύσεων, έρευνας και δημοσιεύσεων φαίνεται πως απέχει από τις πραγματικές προκλήσεις της αγοράς. Μια εξ αυτών αφορά τις υπηρεσίες στην κινητικότητα. Υπηρεσίες που προσφέρονται για τις καθημερινές μετακινήσεις ανθρώπων με οχήματα που μισθώνονται ή μοιράζονται με άλλους, με ποδήλατα που ενοικιάζονται ή δημόσιες μεταφορές προσαρμοσμένες σε κατηγορίες πολιτών με συγκεκριμένες ανάγκες και συνήθειες.

Στο εξωτερικό έχει ξεκινήσει μία μεγάλη συζήτηση για τις υπηρεσίες MaaS όπου οι μετακινούμενοι δεν θα κατέχουν ένα όχημα αλλά θα το χρησιμοποιούν όποτε το χρειάζονται μέσω εφαρμογών στο smartphone και θα πληρώνουν για αυτές τις υπηρεσίες μέσω της πιστωτικής τους κάρτας.

Σύμφωνα με μελέτες, διαπιστώθηκε πως η αγορά MaaS παρουσίασε κύκλο εργασιών 42 δις. δολ. το 2018 με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν πως ετησίως αυτό το ποσό θα φθάσει στα 326 δισ. δολ. το 2026. Βεβαίως, το συγκεκριμένο τοπίο δεν είναι στρωμένο με ροδοπέταλα καθώς θα πρέπει να ξεπεραστούν αρκετά εμπόδια όπως είναι η έλλειψη υποδομών, οι ρυθμιστικοί φραγμοί γύρω από την ανταλλαγή δεδομένων αλλά και η συναισθηματική σχέση που πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να έχουν με το αυτοκίνητό τους. Από την άλλη, έχουμε παραδείγματα όπου ανεπτυγμένες χώρες της Δυτικής Ευρώπης όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Γερμανία είναι λίγο πιο μπροστά σε αυτό τον τομέα.

Η ανάλυση σε επίπεδο πόλεων αποκαλύπτει ακόμα πιο δραματική πρόοδο προς το μέλλον της κινητικότητας. Στη Σιγκαπούρη, ανώνυμα δεδομένα που μοιράζονται στο σύννεφο (cloud) διαμορφώνουν τις διαδρομές των λεωφορείων σε πραγματικό χρόνο ανάλογα με την ζήτηση των επιβατών. Στο Λονδίνο, οι συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με τις τράπεζες συνέβαλαν στην παροχή συστημάτων ενοικίασης ποδηλάτων σε όλη την πόλη. 

Το Ελσίνκι βρίσκεται ακόμα πιο μπροστά στο δρόμο προς την πλήρη υιοθέτηση υπηρεσιών MaaS, μέσω της εφαρμογής Whim που προσφέρει στους μετακινούμενους μια πλήρως ολοκληρωμένη υπηρεσία κινητικότητας. Σε αντάλλαγμα μηνιαίας συνδρομής, οι χρήστες μπορούν να φτάσουν ανάμεσα σε ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ποδήλατα πόλης, ταξί και μέσα μαζικής μεταφοράς. Εν τω μεταξύ, στο Ντουμπάι, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αυξήσει το ρόλο των αυτόνομων οχημάτων στις δημόσιες συγκοινωνίες στο 25% των διαδρομών, μέχρι το 2030.

Το παράδοξο σε όλη αυτή την υπόθεση είναι πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες αν και συμμερίζονται τις νέες εξελίξεις δεν έχουν ακόμα αναλάβει επαρκή δράση. Αντιθέτως, οι εταιρείες τεχνολογίας έχουν επιδείξει ισχυρότερη δέσμευση γύρω από το θέμα MaaS που απαιτεί δίκτυα, software και υψηλά κεφάλαια επενδύσεων. Αυτή η συνθήκη θα πρέπει να αντιστραφεί καθώς λίγοι γνωρίζουν εταιρείες όπως η Maven, η XMOBA, η MOIA , η InMotion και η Free2Move ενώ αντιθέτως όλοι αναγνωρίζουν την Mercedes, την Volkswagen, την Peugeot ή την Toyota. Όσο οι τελευταίες εμπλέκονται περισσότερο με τις υπηρεσίες MaaS τόσο θα βρουν απέναντι τους ένα κοινό έτοιμο να τις ακούσει.

Φώτης Ραΐσης

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο