OPEL: ΑΠΟ ΤΟ KADETT ΣΤΟ ASTRA

Η γερμανική Opel μέλος του αμερικανικού ομίλου της General Motors σχεδίασε και κατασκεύασε για πρώτη φορά ένα αυτοκίνητο με συμπαγείς διαστάσεις το 1937 με το όνομα Kadett. Η παραγωγή του έληξε άδοξα το 1938 με τη Γερμανία να μπαίνει στον πόλεμο. Το όνομα «Kadett» επανήλθε στο προσκήνιο το 1962 και διατηρήθηκε μέχρι το 1990 όπου τη σκυτάλη πήρε η σειρά Astra.

Η ιστορία της Opel στη μικρομεσαία κατηγορία έχει να επιδείξει έντονη κινητικότητα αλλά και εμπορικές επιτυχίες σε λιγότερο από μισό αιώνα. Τα Kadett και Astra κέρδισαν αντιστοίχως και την ελληνική αγορά συνθέτοντας ένα σημαντικό κεφάλαιο στη σύγχρονη αυτοκίνηση.

Kadett A

Παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1962 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι τον Ιούλιο του 1965. Κυκλοφόρησαν 649.512 αυτοκίνητα σε τρεις τύπους αμαξωμάτων (sedan, coupe και CarAVan) με κινητήρες 1.000 κ.εκ. και αποδόσεις 40 και 48 ίππων (έκδοση S).

Kadett B

H δεύτερη γενιά Kadett παρήχθη από το 1966 έως το 1973. Υπήρξαν δίθυρα και τετράθυρα μοντέλα sedan καθώς και τρίθυρες εκδόσεις wagon. Σε αυτή τη γενιά διατέθηκαν και μοντέλα Coupe καθώς και μια έκδοση Kadett Rallye με κινητήρα 2,2 λίτρων.

Kadett C

Η καριέρα του ξεκίνησε το 1973 και έληξε το 1979. Τούτη η γενιά διατέθηκε στην ιαπωνική αγορά μέσω της Isuzu με το όνομα Gemini και βασιζόταν στο αμερικάνικο Chevrolet Chevette.

Kadett D

H τέταρτη γενιά Kadett στις αρχές της δεκαετίας του ’80 κυκλοφόρησε στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου με το όνομα Vauxhall Astra Mk1 (εδώ βρίσκεται και η πρώτη σύζευξη με το όνομα Astra). Ήταν το πρώτο μπροσθιοκίνητο Kadett και διέθετε κινητήρες με εκκεντροφόρο επικεφαλής και αλουμινένιες κυλινδοκεφαλές στα 1,3 και 1,6 λίτρα. Αργότερα παρουσιάστηκαν οι κορυφαίες εκδόσεις GSi και GTE με ισχυρότερους κινητήρες 1,8 και 2,0 λίτρων. Αυτοί οι κινητήρες τοποθετήθηκαν και στα μοντέλα Ascona.

Kadett E

Η τελευταία γενιά Kadett πριν παρουσιαστεί η σειρά Astra κυκλοφόρησε το 1984 και κέρδισε τον τίτλο του «αυτοκινήτου της χρονιάς 1985». Με εκκεντρική και ιδιαίτερα αεροδυναμική σχεδίαση το πέμπτης γενιάς Kadett διέθετε κινητήρες 1,4, 1,6 και 2,0 λίτρων ενώ υπήρξαν και οι κορυφαίες εκδόσεις GSi και GTE. To Kadett E διατέθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 με τα σήματα Daewoo (Nexia).

Astra F

Το 1991 η Opel βαφτίζει τον νέο αντικαταστάτη του Kadett, ως Astra σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Λιγότερο εκκεντρικό από το τελευταίας γενιάς Kadett το πρώτο Astra διατέθηκε με συνολικά επτά κινητήρες. Το 1993 κάνει πρεμιέρα η ανοιχτή έκδοση στην έκθεση της Γενεύης.

Astra G

Παρουσιάστηκε το 1997 και έμεινε στην αγορά μέχρι το 2004. Ωστόσο η παραγωγή του ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 1998. Την ίδια χρονιά παρουσιάστηκε και η κορυφαία έκδοση OPC με κινητήρα απόδοσης 160 ίππων. Το 1999 ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρώπη 745.000 μοντέλα Astra σημειώνοντας ρεκόρ για την κατηγορία. Τον Μάρτιο του 2000 παρουσιάστηκαν οι εκδόσεις Coupe που σχεδιαστικά τις επιμελήθηκε ο Bertone.

Astra H

Ουσιαστικά πρόκειται για το προηγούμενης γενιάς Astra που βρέθηκε στην παραγωγή για πέντε χρόνια (2004-2009). Η Opel διαχώρισε τις 3θυρες (κουπέ) εκδόσεις από τις 5θυρες, με την ονομασία GTC που ακολουθεί την σειρά Astra μέχρι σήμερα. Βασίστηκε πάνω σε ένα νέο πάτωμα (Delta platform) και κατά την συνήθη πρακτική της Opel δεν είχε σχεδιαστικούς δεσμούς με τα προηγούμενα μοντέλα. Από το σκαρί του πέρασαν 14 διαφορετικοί κινητήρες και 5 κιβώτια ενώ υπήρξε και κορυφαία έκδοση OPC με 240 ίππους. Παράλληλα, κυκλοφόρησε το 2006 και η πρώτη έκδοση TwinTop με αναδιπλούμενη σκληρή οροφή.

Astra J

Η υφιστάμενη γενιά Astra παρουσιάστηκε το 2009 και κυκλοφορεί μέχρι σήμερα. Η σχεδίαση δανείστηκε πολλά στοιχεία από το μεγαλύτερο Insignia (το νέο Vectra) και βασίστηκε στο διευρυμένο πάτωμα «Delta II». Η 3θυρη έκδοση GTC παρουσιάστηκε τον Ιούλιο του 2011 ενώ την ίδια χρονιά μας προέκυψε και η έκδοση sedan με στόχο τις αγορές της Ανατολικής Ευρώπης και της Κίνας. Διατίθεται με 7 βενζινοκινητήρες και 5 πετρελαιοκινητήρες και όπως αναμενόταν παρουσιάστηκε έκδοση OPC (2012) με 280 ίππους. Το 2012 πραγματοποιήθηκε και μια μικρή ανανέωση αισθητικής φύσεως. Η νέα 7η γενιά Astra αναμένεται το 2015.

Φώτης Ραΐσης

Σειρά Kadett 

Σειρά Astra

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο