ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ Η ΧΡΗΣΗ ΕΝΟΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΝΑ ΜΗΝΑ;

Τα αποτελέσματα έρευνας της LeasePlan (εταιρεία μίσθωσης και διαχείρισης στόλων οχημάτων) που διενεργήθηκε το 2016, δημοσιεύθηκαν προσφάτως, με αναλυτικά στοιχεία για το κόστος χρήσης και ιδιοκτησίας των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στα κράτη μέλη της Ε.Ε. Η έρευνα αξιοποιεί στοιχεία από 24 χώρες της Ε.Ε. και καταδεικνύει τις αποκλίνουσες τιμές που επικρατούν αναφορικά με τον δείκτη «car cost index» σε κάθε αγορά, ξεχωριστά. Η μελέτη, βασίστηκε στην εμπειρία και τη μεθοδολογία μέτρησης που έχει αναπτύξει η LeasePlan μέσα από τη διαχείριση στόλων που περιλαμβάνουν πολλά και διαφορετικά brands αυτοκινήτων.

Ο δείκτης «CarCost» της LeasePlan βασίζεται στο σύνολο των στοιχείων που συνθέτουν το κόστος χρήσης οχημάτων και συγκρίνει τα πιο σημαντικά στοιχεία, όπως η τιμή αγοράς, το κόστος απόσβεσης, το επιτόκιο (αν υπάρχει χρηματοδότηση), τα τέλη κυκλοφορίας και ο ΦΠΑ, τα καύσιμα, η ασφάλιση, η οδική βοήθεια όπως επίσης το κόστος συντήρησης και επισκευής. Η ανάλυση βασίζεται στα πρώτα τρία χρόνια λειτουργικού κόστους και αφορούν ετήσια κάλυψη 20.000 χιλιομέτρων. Τα μερίδια από το κόστος επιβάρυνσης του κάθε τομέα στις συνολικές δαπάνες χρήσης ενός αυτοκινήτου, περιγράφονται αναλυτικά στον παρακάτω πίνακα.

Relative-cost-of-driving-a-car-GR

Το κόστος απόσβεσης είναι ο βασικότερος παράγοντας που συμβάλλει στο συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας ενός αυτοκινήτου. Στην Ευρώπη, το μέσο κόστος απόσβεσης για μικρά και μικρομεσαία αυτοκίνητα αντιπροσωπεύει το 37% του συνολικού κόστους. Τα τέλη κυκλοφορίας και ο ΦΠΑ αντιστοιχούν στο 20%, ενώ το κόστος των καυσίμων στο 16% του συνολικού κόστους ανά μήνα. Αυτό σημαίνει πως οι χρήστες αυτοκινήτων έχουν σχετικά μικρή επιρροή επί το κόστος εξόδων, καθώς το 84% του συνόλου αυτών είναι σταθερό.

Σύμφωνα λοιπόν με την συγκεκριμένη έρευνα, η Ελλάδα αποτελεί την 7η φθηνότερη χώρα στην Ε.Ε. ως προς το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου. Είναι ενδεικτικό πως για βενζίνη, ο Έλληνας πληρώνει κατά μέσο όρο 459 ευρώ το μήνα ενώ για πετρέλαιο, περί τα 423 ευρώ. Μεταξύ των ευρωπαίων ιδιοκτητών αυτοκινήτων, οι Νορβηγοί είναι αυτοί που πληρώνουν τα περισσότερα για να οδηγούν ένα αυτοκίνητο, φτάνοντας τα 708 ευρώ ανά μήνα και πληρώνοντας σχεδόν τα διπλάσια για τη βενζίνη, σε σύγκριση με τους Ούγγρους, οι οποίοι πληρώνουν 364 ευρώ σε μηνιαία βάση. Αντιστοίχως, η Ολλανδία είναι η πιο ακριβή χώρα για τους οδηγούς diesel αυτοκινήτων, καθώς κατά μέσο όρο ξοδεύουν 695 ευρώ ανά μήνα, ενώ η Ουγγαρία παραμένει και στα diesel οχήματα η φθηνότερη χώρα με τα μηνιαία έξοδα για καύσιμα να ανέρχονται σε 369 ευρώ.

Έτσι λοιπόν, το μέσο κόστος χρήσης ενός μικρού ή μεσαίου αυτοκινήτου στην Ευρώπη, μπορεί να έχει απόκλιση έως και 344 ευρώ το μήνα, από χώρα σε χώρα. Μετά την Νορβηγία, οι δυο πιο ακριβές χώρες σε μηνιαίο κόστος κατανάλωσης βενζίνης ανά όχημα είναι η Ιταλία (678 ευρώ) και η Δανία (673 ευρώ). Στην κατάταξη των ακριβότερων χωρών σε μηνιαία κατανάλωση πετρελαίου κίνησης, ακολουθούν την πρώτη Ολλανδία, η Φιλανδία (684 ευρώ) και η Νορβηγία (681 ευρώ). Από στοιχεία που περιγράφονται στον παρακάτω πίνακα, είναι εμφανές πως σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης, όπως στην Ουγγαρία, Τσεχία και Ρουμανία, το ανάλογο κόστος είναι σημαντικά χαμηλότερο ξεκινώντας από τα 369 ευρώ ανά μήνα.

Fuel-cost-index-GR

Από την άλλη, οι δαπάνες για τη συντήρηση και την οδική βοήθεια είναι υψηλότερες στη Σουηδία, φτάνοντας το 15% (85 ευρώ/μήνα) του συνολικού κόστους. Αντίθετα, η Τουρκία έχει το χαμηλότερο μηνιαίο κόστος επισκευής και συντήρησης με 28 ευρώ, γεγονός που δικαιολογείται βάσει του διαφορετικού κόστους εργασίας ανά χώρα. Η Ελβετία έχει το υψηλότερο κόστος ασφάλισης στην Ευρώπη, με τα συγκεκριμένα έξοδα να προσθέτουν ως και 117 ευρώ μηνιαίως στο συνολικό κόστος, ενώ η Τσεχία είναι η φθηνότερη χώρα για την ασφάλιση των οχημάτων βενζίνης, με το ποσό να φτάνει τα 37 ευρώ. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι στη Σουηδία, παρά το γεγονός ότι αποτελεί μία από τις ακριβότερες χώρες, η ιεράρχηση της ασφάλειας είναι πολύ σημαντική με αποτέλεσμα αυτή να αποτελεί την πιο φθηνή ευρωπαϊκή χώρα για στην ασφάλιση των diesel αυτοκινήτων (39 ευρώ μήνα).

Total-car-cost-per-month-GR

Σε δηλώσεις του, ο Φίλιππος Ζαγοριανάκος, διευθύνων σύμβουλος της  LeasePlan Hellas ανέφερε σχετικά: «Τα κόστη που εμπεριέχονται στη χρήση ενός αυτοκινήτου εγείρουν ερωτήματα σχετικά με τα οφέλη της ιδιοκτησίας ενός οχήματος, σε σύγκριση με τη μίσθωση ή άλλες εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης σήμερα. Η παρουσία μας σε όλη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας – σε συνδυασμό με την παγκόσμια κλίμακα μας – μας επιτρέπει να διαχειριζόμαστε οχήματα μίσθωσης παρέχοντας πολύ ανταγωνιστικά κόστη και μάλιστα, χαμηλότερο καθαρό κόστος για τους πελάτες μας από την αγορά δικών τους αυτοκινήτων ή στόλων. Λόγω της πολυπλοκότητας που περιλαμβάνουν τα κόστη αυτά, στην LeasePlan ανέκαθεν συνιστούμε σε όλους τους εν δυνάμει ιδιοκτήτες αυτοκινήτων ή διαχειριστές στόλου να εξετάζουν την ευρύτερη εικόνα όταν αποφασίζουν να αγοράσουν ένα καινούργιο ή μεταχειρισμένο αυτοκίνητο και να εξετάζουν ακόμη και το ενδεχόμενο χρηματοδοτικής μίσθωσης ή  άλλες λύσεις μετακίνησης, όπως η από κοινού χρήση αυτοκινήτου, μία λύση που έχει οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη».

Φώτης Ραΐσης

Μέλος της ΕΣΗΕΑ από το 2003. Αρθρογραφεί για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες, από το 1990. Έχει συνεργαστεί με τις εφημερίδες, «Εξουσία/Sportime/Επενδυτής» καθώς και με τα περιοδικά, «Auto Εξπρές/Car/Top Gear/Car & Driver». Δημοσιεύει άρθρα στο διαδίκτυο από το 2000, με τακτικές στήλες σε διάφορα sites. Ιδρυτής του ιστότοπου «popcars.gr», διατηρεί επίσης τη στήλη αυτοκινήτου στην εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος» και είναι διευθυντής της ελληνικής έκδοσης του περιοδικού «Quattroruote».

Γράψτε ένα σχόλιο